Galerie Karlin Studios

Otevírací doba:

St–Pá 15.00–18.00
So–Ne 14.00–19.00

kontakt: caroline@futuraproject.cz
web: Futura projekt

Aktuální výstavy:

Klára Hosnedlová: Sedící Žena

kurátor: Caroline Krzyszton

7. 12. 2018 – 20. 1. 2019

Seated Woman je pokračování Ponytail Parlour, site-specifického projektu, který Klára Hosnedlová zrealizovala na Nové scéně Národnáho divadla v Praze v srpnu 2018. V první části projektu přetransformovala umělkyně šatnu Nové scény v pódium pro instalaci inspirovanou historickými a společenskými kostýmy, zapůjčenými z archivu Národního divadla a doplněnou scénografickými prvky (zrcadla, židle...). Celá instalace byla určena pro setkání s performery. Mladé a éterické ženy s barevně nalakovanými nehty procházely prostorem a interagovaly mezi sebou skrz jednoduchá, ležérní gesta prováděnými s důrazem na potěšení z přítomnosti druhých. Afektivní postavy si navzájem česají vlasy, přesně tak jak si představujeme renezanční budoár anebo jak si orientalismy mohou představovat ženskou přítomnost v exotických harémech.

V Karlin Studios celý proces Klára Hosnedlová obrátila: v prázdné galerii postavila svoji vlastní scénografii, inspirovanou scénou ložnice z inscenace Romeo a Julie v Národním divadle z roku 1924 (režisér a scénograf: Karel Hug Hilar). Tu tvořily klenby na pódiu, na kterém však místo postele vystavěla šatnu. Tímto gestem obrací pozornost od kulis k zákulisí, k místu, kde se herci převlíkají a připravují na hru. Za průsvitnými závěsy si můžeme představit běžné a intimní situace, výměnu kostýmů či rozcvičky herců před hrou. Tyto drobnosti však nikdy neuvidíme. Dalším aspektem, kterým se Seated Woman odlišuje od projektu Ponytail Parlour je ta, že performance zrežírované na jejím pódiu se před publikem neodehrají. Ty budou pro tentokrát uchovány pouze pro soukromé prohlídky a dokumentaci. Pódium tedy bude pouze evokovat těla a jejich přítomnost, hru, pohyby herců, ponechané pro matné vzpomínky anebo představivost diváka. Pouze kus látky zůstal pohozený na podlaze, jakoby nedopatřením umělkyně, ale ve skutečnosti je tu, aby jitřil naši fantazii...

 

Martin Piaček: Study for a Dormant Orchard

opening / vernisáž: 6. 12. 2018, 18:00
exhibition / výstava: 7. 12. 2018 – 27. 1. 2019

Martin Piaček (1972) graduated from Juraj Bartusz and Jozefa Jankovič’s studio at VŠVU in Bratislava, where he works from 2018 as head of vvv studio (visual, verbal, public) at the Department of Intermedia. Since 2006 his main focus is the question of identity in modern Slovak history but recently, the artist started to develop more personal themes, using the individual anecdote to reflect complex societal problematics.

At Karlin Studios, Piaček recreates an orchard as his small version of paradise, whose goal will be to survive the winter inside the gallery without sprouting / waking up for the spring. A living dormant orchard as a symbol of human appropriation of nature, and the artists’ effort to inverse the situation: in his installation, Piaček not only confronts the audience to the sensation of an unquiet hibernation, but also gives back to the trees their own voice, their - above it all - magic power, their supremacy. 
As for older works the artist particularly focuses on themes like human need of instrumentalisation of its surroundings and emphasizes its contradictions, creating a more complex, layered, version of - non human - truth.

KS
KS
KS
KS
KS
KS